Saturday, April 12, 2014

Favoritsm

Favoritism.
Ramai parents yang tak sedar diorang ni kadang2 lebih prefer that one child in the family daripada yang lain.
Dan anak yang jadi favorite tu mula lah jadi spoiled and boleh perintah nak tu nak ini dari parents tu walhal, anak lain, semua yang diorang mintak, takde satu pon dapat, kalau dapat pon, bersyarat ataupun atas daya usaha sendiri.


Walaupun dalam aspek pelajaran.
Well, aku ni termasuk dalam kategori yang tak berapa nak pandai bab bab belajar ni,
So aku ada banyakkk sangat pengalaman kena compare dengan adik beradik and sepupu sepapat yang lain, yang memang obvious diorang lagi pandai.
Take this moment to congratulate those parents yang ada favorite children,
Congratulations on making your other children self esteem, confidence lower.
Dah la tak pandai, pastu takde keyakinan kat diri sendiri.
Kesian.
Last last depression, lepas tu lari dari rumah, takpun, bunuh diri sebab rasa tak boleh nak hidup dengan expectation family.

**hembus nafas


Aku kenal seseorang,
Dah kahwin,
Ada anak,
Dan dia juga ada anak yang dia sayang lebih dari anak yang lain, tanpa dia sedar,
Anak yang bukan favorite dia, dia biarkan main sendiri, selalu marah walaupun pada aku, aku rasa apa yang anak dia buat tu genius.
Kecil lagi budak tu,
Tapi terpaksa rasa perasaan yang sampah macam tu,
Kesian,
Memang kesian,
Tapi walaupun kecil, dia dahpun berfikiran matang, kalau sedih, tak menangis macam budak kecil yang normal,
Kalau sedih, pergi bersendiri dan curahkan segalanya dalam diam.
Aku pernah ada di situ semasa budak itu sedih, aku tengok sendiri, dan aku rasa kesakitannya,
Lalu tanpa sedar, aku duduk disebelahnya, dan peluk,
Memujuk hati seorang kanak kanak yang terluka.

Tapi mujur, selepas ditegur, sang parents itu sedar kesalahannya dan sedang memperbaiki hubungan dgn anaknya.
Cukup dengan janji nya yang itu,
Aku bahagia untuk anaknya.


Aku lahir dalam keluarga yang besar,
Aku dah merasakan semua.
Dan paling sakit bila parents kita sendiri,
Ada anak yang tertentu yang dia sayang,
Pedih.
Sangat pedih.
Sebab kadang kadang rasa macam existence kita macam beban.
Satu beban yang sangat sangat sangat sangat berat untuk parents.
Nak lari, takboleh, namanya family kan?
Haruslah stick together walaupun pedih macam mana.
Yang terbaik adalah, makan hati je lah.
Doa yang satu hari nanti parents kita sedar apa yang dia dah pun buat tu sakit kan anak dia.
Dan berharap,
Apabila kita jadi parents nanti, kita tak akan buat perkara yang sama seperti ini.

TAK AKAN!

Jadi, parents jangan marah lah jika anak itu pun ada papa or mama or saudara or siapa siapa yang dia sayang lebih. Tak begitu?

Semoga kita kuat. :)

.

Dah, tak payah fikir lebih lebih.
Noktah sampai sini je.
Ada baiknya kembali ke dunia nyata.
Hahahahaha.






Gila.

No comments: