Wednesday, August 1, 2012

My hectic life on Semester 3.

Guys,brace yourself because this might be my longest post after a lonnggggg while since i'm not writing my blog. Well, a lot of things happened  every now and then. And sometimes its out of my control.

Untuk sem 3 ni ada beberapa event yang best yang aku join:
1: Scuba Diving @ Pulau Tioman
2.: Sampling @ Pulau Langkawi
3.: Kem Palas @ Titi Hayun
4.:: Martech Dinner

wait, where do I start? Let see. 

My highlight of this sem is to get a diving license along with my classmate. It was hard setting up a date cause there's TOO MUCH HOLIDAYS for this sem. Masuk masuk sem je dah banyak kerja, I dont really have time for myself. Tu tak campur lagi dengan klas yang nak kena ganti lagi. Nak makan lagii. haha. 

Anyway, we went to Tioman Island for our open water scuba diving license. Masa sebelum nak pegi tu memang sangat sangat teruja, tapi masa dah on the way ke tioman dari perlis tu dah start rasa bosan. Mana taknye, dari utara ke selatan malaysia kan. Perjalanan dari arau-johor je dah 13 jam. tu tak campo naik feri lagi... 

Untuk Open water scuba diving license, kitorang ada dua pilihan.. sama ada nak buat under PADI ataupun SDI. Dua dua pon sama je, brand je lain. Untuk PADI, dia mahal sikit sebab ada buku dia sendiri plus ada exam. Untuk SDI pulak, murah sikit.. ada buku n takde exam. dua dua pon kena masuk klas teori n praktikal. Dari segi cara belajar tu takde beza pon PADI ke SDI.. sama je. So kepada sesiapa yang nak amek license ni untuk open water aku nasihatkan amek la SDI, dia murah, and takde exam.. Tapi, kalao nak amek advance dan seterusnya try la consult dengan taiko2 yang dah ada master dive.. aku noob lagi, so nak cerita panjang lebar pon tak dapat. Oh, in case korang tertanya tanya, aku ambek lesen under PADI. Hehehe.

Kitorang pegi hari Rabu petang, sampai kamis pagi. Kamis petang tu kitorang da stat klas n turun laut buat confined water, n mask clearing dah. Mula mula tu memang susah nak bernafas sbb kena guna mulut. Mana taknya, slalunya klas swimming dah biasa bernafas ikot suka.. ni kena guna mulut pulak kan. kalao guna hidung nanti kabus kat mask tu.. Hah, lagi satu yang aku tak suka.. Biasanya swimming guna tangan dgn kaki kan kalao nak gerak, kalao diving ni kita pedal guna kaki je.. tak payah susah2 nak gerakkan tangan... aku rasa susah gila mula mula tu sebab tak tau tangan nak tarok mana.. tapi lepas 2,3 dive aku dah okay dah. hehe.
Kak su, Masya, Aku, Ayu, Zila, Helfi, Afiq, Abg Adee, Tn. Haji ,lagi sorang tak ingat nama. (sorry). Location: feri mersing.
budak budak klas aku~

semua masa ni putih melepak lagi.. 

Masa dive tu macam macam kitorang jumpa.. Paling banyak ikan la... sampaikan aku pon tak dapat nak ingat n identify betol2 ikan ape yang aku jumpa, penyu, Nemo, Tukun laut.. Moto, kereta, treadmill, gitar pon ada. Paling lawak masa dlm air tu bila kawan aku, si Ayu ni tertanggal fin masa dive.. Takde orang perasan sebab semua sibok tengok ikan. Kitorang perasan pon bila ternampak ada fin kat dasar laut tu... Tu pon instuctor kitorang yang tunjuk. Oh, lupa nak cerita. Kitorang kat sini 1 instructor 6 student. untuk group aku, ada aku, and bebudak rumah aku (ayu, zila, masya) plus helfi n afiq.. Untuk diving, kitorang guna buddy system dimana, setiap orang ada partner. ayu partner dgn zila, masya dengan helfi n aku dengan afiq.. Yang peliknya masa dive tu, tiap tiap kali dive, helfi mesti hilang!! Die suka silap ikot group tau.. Nak kata vision dalam air tu tak jelas sangat pon, takkan la kot. sbb aku yang rabun ni pon boleh ikot partner aku. Sampai habis 5-5 dive pon helfi silap ikot orang jugak. Betuah punya budakk. Sian masya kann? =.="

Ni semua persiapan sebelum nak turun laut~


Banyak sangat wayar, silap pasang menggelupur la dalam air~

ni la dia kelas teori yang first untuk grup kitorangg



dari kiri: kak su, masya, aku, afiq, zila, ayu, n abg adee..

Gempak tak gua? Pakai baju M.City dlm air, Ada orang main bola agaknya kat dlm laut. haha

Group under abg adee~







Treadmill dlm laut, ikan pon exercise wohhhhhh

muka muka happy dapat dive =)







Everyone's favorite fish : Nemo and Sea Anemones

Gamat ( Sea Cucumber)


Lepas penat dive, kitorang jalan2 sekitar pulau tu tgk apa yang nak dibeli untuk kenang kenangan..

Surf board dengan zati n shida


Pufferfish =.=




Hari sabtu tu, kitorang semua dapat la lesen kitoranggg.. Untuk SDI, diorang dapat lesen diorang on the spot.. Untuk bebudak yang amek PADI tu, lesen kitorang diorang hantar kat rumaaaahhhh.. 

TADAAAAAAAA.......!!!    Ni lah hasil titik peluh aku untuk trip tuu.. 

okay, next event yang aku nak cerita kat sini ialah masa sampling kat pulau langkawi.. 

Untuk sampling kali ni, macam macam instrument yang kitorang guna. Nak setup laptop masa dalam boat tu, perghhh. azab! tambah2 group aku, group yang first kena buat sampling.Masa first first nak buat sampling tu otak aku Stop kejap sebab macam pening nak buat apa pon taktau. tapi lepas En. Jamil dah tunjuk ape yang kena buat, second- fifth station tu kitorang pandai2 sendirik buat kerja.. buat kerja atas boat memang payah, tambah2 kalao korang mabuk laut. Macam aku, nasib baik la aku tak mabuk laut. So aku buat kerja smooth aja( ecece. bangga plak dahhh). Macam ada 2 orang kawan aku, depa mabuk laut. Kesian gila kat depa.. Asek muntah je. Naseb baik la sebelum nak naik bot tu, diorang ada beli asam, so kalao sape sape rasa pening2 tu, nyonyot la asam..  kalao nak cerita mau nya 9 hari 9 malam tak habis, so biarlah gambar2 je yang berbicara...


sebelum naik boat



En. Jamil n abg wan setup instrument




NAVMAN GPS
Gau buat buat busy~
 

tangkap plankton




Itik ni mabuk laut jugak. sian die kan kan kan?
Lily Marlin

torg muntah kt blakang aku =.="




nak jugak merasa pegang stereng boat uitm nih. hehe



Err. Gau, awat ang?hehe

Sesudah sampling tuh kitorang tengok lah binatang2 tu bawah microscope~


copepod


Malam tu kitorang pull an all nighter sbb nak siapkan kerja.. lepas buat kerja kitorang jalan2. Esoknya pon kitorang jalan2...

Location: Langkawi Cable Car

Okay, kem palas pulak.. 

Untuk pengetahuan semua, Persatuan Teknologi Marin akan buat satu kem setiap sem untuk kenal2 dengan junior2. Selalunya kitorang panggil kem ni, kem randau. tapi untuk sem ni nama dia kem Palas. Buat kat Titi Hayun, Kedah. Kem kali ni macam more to disiplin la, kalao nak compare dengan kem sebelum ni, kem kali ni takde la best sangat. Satu sebab, objektif utama kem ni tak berapa nak tercapai sangat la. Macam yang aku cakap awal awal tadi, kem ni wujud sebab nak bagi junior kenal senior.. Slalunya masa grouping, junior akan campo2 dgn senior. Baru la dapat kenal2.. Ni tak. Junior dengan junior, Senior dengan senior. kalao ada campo campo pon, sikit2 je. Kedua, kem kali ni macam tension sikit. Macam kem randau sem lepas, eventho tension tapi seronokk sbb macam2 blaja. kem yang ni mcm banyak ceramah je. pastu kawad. Bosan. Kalao takat nak kawad kaki je, kat skolah menengah pon dah kawad. kawad la sampai lebam! 

ni semua pengaruh Running man. kitorang try nak buat muka Haroro. hahaha



Gadis gadis marin bila dah jumpa air~





si Chip betolkan slua depan khalayak ramai. Amek kao chip abes semorang nampak. kihkihkih



Senpai senpai Marine


si zul yang datang untuk bergembira~


Tapi tak semua masa kem kali ni yang bosan, at least kitorang ada la mendaki Gunung Jerai n tengok permandangan yang cantikk cantikk cantikkkkkk. Dapat mandi lumpur.. Mandi Sungai... Err. apa lagi ye.. well it was fun but need some more improvements. 

Last but not least, Dinner Martech.

 untuk sem ni bebudak klas aku yang kena organize event ni. Daripada A sampai la Z.. Tema dinner kali ni ialah kebudayaan. Malam Sanggar Mustika. Amacam? Best kan nama dia? Oleh sebab dinner kali ni dilimitkan budgetnya, kitorang pon menggunakan duit yang diperuntukkan sehabis baik. Memang jimat habis la sebab kebanyakan deco kitorang buat sendirik.  Nilah hasil tangan kami.... 

Yang ni crown untuk king & queen of the night.

Wau Bulan yang aku lukis.  =.=

Bunga Ros yang diperbuat daripada kertas

Bunga Tisu. Sekarang ni memang trend buat benda ni. ^^

Operasi mendecorate back drop blakang pentas~

Ni kitorang buat untuk tunjukkan culture orang india. Letak beras kat lantaiii

Hasil akhir back drop pentas untuk bebudak tangkap gamba...

Hasil air tangan aku n ayuu. Cantik kan?






Muka muka hepi buat kerja sama2. 

Nampak tak tanglung yang tergantung tu? ^^
Majlis tu okay la pada malam tu, Alhamdullillah takde benda sangat yang buat hal. Aku takkan lupa malam ni sebab kita semua satu klas bersusah payah berganding bahu bekerjasama untuk buat semua benda sama sama dari pagi sampai la malam tu. Aku rasa benda ni kalao buat masing masing takkan siap. Nasib baik ada classmate, semua kerja boleh settle dalam masa yang singkat je.
Apa yang pentingg? KERJASAMAAA~ hehehe

Okay, sampai sini je lah entri aku untuk kali ni. Dah, lepas ni tobat taknak kumpul cerita satu sem tulis dalam satu entri je. Letih eden nak taip. haha. 

Till next time. Chiaow! <3 p="p">


No comments: